Continuem investigant el tipus de societat que la dictadura franquista va voler imposar, així com els mètodes amb què ho va intentar. Avui tractarem d'esbrinar alguna cosa més sobre la participació de la Sección Femenina en aquestes manipulacions.
Les deu preguntes
- El franquisme va retirar del sistema educatiu tots els professors que no van poder aportar un certificat d'adhesió al règim, condemnant molts docents a la misèria i creant un gran dèficit de professionals de l'educació; com va suplir aquest dèficit? d'on va obtenir els nous educadors?
- El franquisme va eliminar la coeducació, un dels avenços de la República, i va tornar a educar separadament nens i nenes; amb quins arguments justificava aquest canvi?
- No només s'educava nens i nenes separadament, sinó que també se'ls impartien coneixements diferents; pots descriure tres diferències entre l'educació que rebien els nens i la que rebien les nenes?
- La SF va tenir actuacions molt importants en ambients rurals en l'àmbit sanitari; pots comentar tres objectius de la SF en aquest camp?
- Quines qualitats físiques preferia la SF en les infermeres? Què vol dir "figura pícnica"? Per què creus que es buscaven aquestes qualitats en les dones que havien de ser infermeres?
- Els ideòlegs del franquisme associaven l'home i la dona a trets de caràcter ben diferents; en què es resumien aquests trets o característiques?
- La SF impulsava la pràctica de l'esport entre les dones; quins tipus d'esport? amb quines finalitats? quin tipus de valors tractaven de difondre amb aquestes pràctiques?
- De manera aproximada, quina era la proporció noies i nois escolaritzats en els estudis primaris (escola) i secundaris (batxillerat) entre 1940 i 1959? A què es devien aquestes diferències?
- Passava el mateix amb els estudis de magisteri? Per què?
- En els estudis tècnics, en quins camps hi havia més matrícula femenina? I en la universitat? Per què?
La gran pregunta
Has fet un repàs a algunes característiques dels objectius educatius de la dictadura franquista: creus que alguna d'aquelles característiques encara és present en la societat actual? I en el sistema educatiu actual? Quines? Penses que la societat actual o el nostre sistema educatiu les reforcen, hi són indiferents o les rebutgen?Les teves pistes
- http://blocs.xtec.cat/mariaclara/la-seccion-femenina/46-leducacio-com-a-espai-de-poder/461-la-separacio-de-generes/
- http://blocs.xtec.cat/mariaclara/la-seccion-femenina/46-leducacio-com-a-espai-de-poder/462-leducacio-per-a-la-salut/
- http://blocs.xtec.cat/mariaclara/la-seccion-femenina/46-leducacio-com-a-espai-de-poder/463-leconomia-domestica/
- http://blocs.xtec.cat/mariaclara/la-seccion-femenina/46-leducacio-com-a-espai-de-poder/464-la-presencia-de-la-dona-en-els-diferents-nivells-educatius/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada